Saturday, March 3, 2007

قناع

رغم قهوتي التى ترافقني طوال ساعات يومي ,رغم يوم العمل الطويل والمليل اهرب للنوم.. اجمع كل الوسادات الصغيرة والكبيرة واضعها حولي لا انسي ان اضع بجانبي الموبايل مع اني قررت الا ارد على اي مكالمة النوم هو ملجئي دوما كل ما تواجهني تلك الافكار المتلاحقة ...
هذا التفكير المستمر الذي اكون عاجزةامامه ..عاجزة في ايقافه ولو للحظات كم هو قاسي الشعور في انك غير قادر عن التحكم في نفسك عن التحكم في عقلك افكارك مشاعرك كل مابداخلك هو ملك لك ولكنك غير قادر في التحكم فيه رغم كل مايتوافر من عوامل في النوم العميق في تلك اللحظات.... استمر في فتح عيني واغماضها بين الحين والاخر وكأن سأرى شئ او كأني انتظر شئ م
ا

قلق او ارق ربما كلاهما مجتمعان بداخلي كل مااعرفه اني كنت صادقة مع نفسي

لم احاول ان اخدع لم ازيف مشاعري طبيعية ربما.. تلقائية لا اعرف؟؟
كل ما اعرفه انني لم اتغير.. فقط مللت من تلك المجاملات
لم احاول ان اخدع او ارتدي قناع للتمثيل ,لم اكره ولكني لم احب.. اعترف اني عاجزة في اجبار مشاعري ان تشعر بما لا تشعر به لم اعتاد القسوة ولكني الان قاسية مع نفسي اولا.. واتحمل مالاطاقة لي به ....هل كنت مخطئة في حكمي وكنت فعلا قاسية ؟ هل كان عليا ان ازيف ما اشعر به؟ ..وهل كانت مشاعري الزائفة هي ماترضي وتجعل الحياة اكثر اشراقا؟ كيف سيكون ذلك سبب سعادتي واسعاد غيري؟
كيف تكون مشاعرك الزائفة سبب في ابتسامة الاخر لك؟ كيف يكون حبك الوهمي سبب في حبه لك ؟ وهل دون ذلك يكون رده الفراق والجفاء؟؟ تلك هي نظرتي ............ربما كانت نظرتي هي غلطتي ؟؟........لا اعرف

20 comments:

مجهول said...

قلق او ارق ربما كلاهما مجتمعان بداخلي كل مااعرفه اني كنت صادقة مع نفسي
لم احاول ان اخدع لم ازيف مشاعري طبيعية ربما تلقائية لا اعرف؟؟

رائعه كلماتك
رائعه بل اجمل و ارق من الروعه
ربما اسعدتني و احسست بها لأنها صادقه
وكما أنها صادقه
فإن صدق الاحساس هو سبب السعاده للاخرين
الزيف خداع و الصدق منجاه و سعاده
فما بالك بالمشاعر
زيف المشاعر عندي خيانة
وصدق المشاعر رغم انها ربما تكون احيانا مؤلمه
لها الاحترام و التقدير
اشكرك فعلا علي البوست

Tamer Nabil Moussa said...

شىء مهم انت يفكر الانسان والاجمل معاتبة النفس لكن ليس الى درجة جلد الذات وتحميلها احمال اكثر


المهم نعرف احنا عايزين اية وقفنا فين واية الاسباب ومهما كانت نحاول نهالج الثغرات الموجودة


ربنا يوفقك ويسعدك

تحياتى

Dust said...

its so bad to say somthing thats dont come from your heart

and its more than bad that people get a smail from it

remaliza said...

لا تزيفى من مشاعرك
اطلقى العنان لها وان ابت ان تسير فلا تدفعيها
ولكن لا تزيفيها
احساسك جميل

Anonymous said...

كل مرة اشعر في كتاباتك بانك صاحبة احساس عالي
كلماتك صادقة وشفافة
متابع دائم لكي...

basma saghir said...

وحشاني ياريما خالص
مش عارفة ليه حساكي في البوست ده مش تمام..في حاجة غلط..ايه هي معرفش
طبعا رقة الكلام عجبتني والصدق الي فيكي عالي قوي..بس الي يهمني الانسان نفسه والسبب الي خلاه يكتب كدة
طبعا انتي فاهماني

Reema said...

مجهول:

متشكرة اوي على كلامك زبف المشاعر دايما عندي خيانة واحساس ممكن يخنق فعلا
انك تلبس ماسك اوقناع ده الشئ المؤلم والمتداول للأسف بينا وبنجاح ساحق

تحياتي ليك:)

Reema said...

tamer:

تحميل الذات اكتر من ماتحتمل اكيد تعذيب وخصوصا لو كان على حساب المنافقة لشخص اانت مش بتحبه وتضطر انك تجامله وانت تتوجع من جوه
حد مش يستاهل يعني كل ده
اللي اقصده اننا نرحم نفسنا شوية من لبس الاقنعة دي
:)
شكرا ليك يا تامر تحياتي

Reema said...

reme:

it's so bad and i think it's so painful feeling too as for me y3ni:)

thnks for passing
regards

Reema said...

remaliza:

عمري ماحاولت ازيفها ولاححاول ان شالله يعني ربنا يبعدنا عن تزيفها ويبعد اللي بيزيفوها كمان ولو اني ده صعب
صعب جدا
:)

شكرا ريماليز سعيدة بزيارتك ياريت تتكرر تاني
:) تحياتي

Reema said...

Anonymous:

شكرا ليك فعلا وسعيدة بمتابعتك الدائمة
:)
بس ليه كاتب بمجهول ؟؟
يعني براحتك وسعيدة بمتابعتك
شكرا ليك

Reema said...

بيسوو:

والله يابيسو حسيتي بيا صح
انا فعلا كنت مش تمامااوي وقت ماكتبت البوست وصدقيني انا كتبته مرة واحدة كل اللي حسيت بيه ساعتها كتبته في البوست وعملت puplish
بعد كده قريت قلت ايه ده؟
انا فعلا كنت مضايقة جدا :)
بس اللي عايزة اقوله ليك ان فعلا عمرك ماتزييف مشاعرك عشان اي مخلوق
اللي حاسة بيه اعمليه مهما كانت النتايج والظروف مهما حصل مش تعيشي احساس انتي مش عايزاه ومش حاساه
طولت عليكي معلش:)
متشكرة اوي يابيسوو زيارتك بتفرحني اوي
تحياتي يا جميلة:)

hesterua said...

على فكرة الحالة دى انا عارفها وكنت لسه كاتب عنها
جميل قوى انك رصدتيها
انا كنت بحس فى عز البرد انى حران ومش مستحمل بطانية ولا ملاية
وشى وخدودى سخنين والتفكير هيطلع من نافوخى فى صورة واحد بيطلع لسانه
هتلاقينى كاتبها هنا بعنوان تك تك
http://hesterua.blogspot.com/

karakib said...

أنها الحياة
سلسله من المتناقضات و المسائل التي لا نستطيع حلها
و دونها لا نستطيع أن نحيا

محض روح said...

وهل كانت مشاعري الزائفة هي ماترضي وتجعل الحياة اكثر اشراقا؟ كيف سيكون ذلك سبب سعادتي واسعاد غيري؟
الجزء ده انا حساه اوى يا ريما
حسه انه بجد منطبق عليا
البوست حلو اوى
والمدونه كلها رقيق
ومبسوطه انى اتعرفت عليها
:)

Reema said...

hesterua:

شكرا ليك عندك موهبة جميلة فعلا
مدونتك رائعة
شكرا لزيارتك اسعدتني اتمنى تكرارها

تحياتي

Reema said...

karakib:

عندك حق فعلا يمكن الحياة من غير تناقضات حاتكون غريبة ويمكن مملة
بس لازم زي مافي ابيض بيكون هناك اسود
رايك فعلا صحيح اتمنى متابعتك دائما
تحياتي لك

Reema said...

محض روح:

انا مبسوطة اكتر بتعليقك اللي كتييير فعلا فرحت بيه
شكرا على رايك
مدونتك فعلا جميلة ياريت تزوريني دايما
سلاماتي وتحياتي
:)

Anonymous said...

ايوه ايوه ياريما عارف بتوع الماسكات دول وبتخنق منهم انا كمان
بس انا كمان بعرف اخنقهم
بجد كتبتي حاجات بحس بيها
برافو ياريما.. هايل

Reema said...

yousri:

كده يايسري بتعرف تخنقهم وانا ماعرفش طيب قولي ازاي

والنبي والنبي
:D